Seznam receptů

pondělí 27. října 2014

Krémová dýňová polévka

Proti dýním má mnoho lidí předsudky a brání se je vyzkoušet. I já jsem dlouho odolávala. Ovšem musím říci, že mě tato polévka tak příjemně překvapila, že ji určitě zařadím na svůj jídelníček častěji.

Dýně hokkaidó - jakožto každá zelenina - je velmi zdravá. Doporučuje se užívat při onemocnění žaludku, sleziny a slinivky břišní. Protože má vysoký obsah draslíku a nízký obsah sodíku, je také výborným lékem na srdeční poruchy a poruchy ledvin. Na rozdíl od jiných druhů dýní má tu výhodu, že se nemusí loupat.

Krémová dýňová polévka (4 porce)


Ingredience:
  • 1 dýně hokkaidó (po vydlabání má asi 800 - 1000g)
  • 1 větší cibule
  • 2-3 stroužky česneku
  • 1 litr vývaru (zeleninový, kuřecí,...)
  • 2 lžíce másla
  • 100 - 150 ml smetany (dle chuti), na ozdobu je možné použít i smetanu zakysanou
  • 0,5 ČL chilli
  • špetka kari (není nutné)
  • sůl, pepř (já pro výraznější chuť použila celý, který jsem si nadrtila)
  • 2 lžíce citronové šťávy
  • trocha olivového oleje

Postup:

Dýni si očistíme, vydlabeme a oškrábeme slupku (tu je možné i ponechat pro výraznější chuť, při vaření krásně změkne - já ji oškrábala, omyla, dala na chvíli péct do trouby na pečícím papíře a pak jsem část do polévky rovněž přidala). 

Vydlabaná semínka nemusíte vyhazovat, ale dají se zužitkovat tak, že je očistíte (nejlépe pod tekoucí vodou). Osolíte, přidáte trochu chilli, lžíci citronové šťávy a trochu olivového oleje a dáte do trouby péci na pečícím papíře až krásně zhnědnou a začnou praskat (zhruba po 20 minutách). 

My si mezitím v hrnci rozpustíme máslo, kam přidáme nakrájenou cibuli, rozmačkané stroužky česneku a necháme jen velmi lehce zezlátnout. Přidáme na menší kostky nakrájenou dýni a chvíli ponecháme. Poté přilijeme vývar a vaříme asi 15-20 minut, dokud dýně nezměkne. Osolíme, opepříme, přidáme další koření (chili, kari) a vše důkladně rozmixujeme. Přilijeme smetanu a ještě chvíli povaříme. Na závěr přidáme trochu citronové šťávy na doladění chuti. Polévku můžeme podávat posypanou dýňovými semínky.




Žádné komentáře:

Okomentovat